Privacyverklaring Dynamic Hypotheken

Dynamic Hypotheken heeft jouw persoonsgegevens nodig om hypotheekdiensten aan te kunnen bieden, en om deze diensten te kunnen verbeteren. We zorgen ervoor dat we dit veilig en zorgvuldig doen.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt dat jij het recht hebt om te weten wat we met jouw persoonsgegevens doen en waarom. Daarom leggen we in deze verklaring duidelijk uit hoe we met jouw persoonsgegevens omgaan.

Wie is verantwoordelijk?

Het is belangrijk om te weten wie verantwoordelijk is voor het verwerken van jouw persoonsgegevens, zodat je weet bij wie je moet zijn als je vragen of klachten hebt.

Zodra je een Dynamic Lekker Wonen Hypotheek of een Dynamic Verantwoord Wonen Hypotheek hebt, dan heb je een contract met Dynamic Credit Financieringen B.V. (die ook de handelsnaam Dynamic Hypotheken gebruikt). Vanaf dat moment is Dynamic Credit Financieringen B.V. verantwoordelijk voor het verwerken van je persoonsgegevens.

Deze onderneming is een dochteronderneming van Dynamic Credit Group B.V., dat weer valt onder BNP Paribas Asset Management Holding SA. Binnen heel Dynamic Credit gelden dezelfde afspraken rondom privacy en gegevensbescherming, met één verantwoordelijke Data Protection Officer (DPO). De verschillende ondernemingen hebben dus hetzelfde beleid. Daarom bedoelen we met ‘Dynamic Hypotheken of ‘Dynamic Credit’ in deze tekst: Dynamic Credit Group B.V. en haar dochterondernemingen.

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn alle persoonsgegevens die iets over jou zeggen. Bijvoorbeeld je naam, geboortedatum, adres, kopie van je ID, maar ook je inkomen, bankrekeningnummer, IP-adres en je burgerservicenummer (BSN).

Wat betekent ‘verwerken’?

Dat is alles wat er met persoonsgegevens kan worden gedaan. Bijvoorbeeld het verzamelen, maar ook het opslaan, gebruiken, bekijken en verwijderen van jouw persoonsgegevens uit onze administratie.

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Om jou hypotheekleningen aan te kunnen bieden hebben we verschillende persoonsgegevens nodig, zoals: - Contactgegevens (zoals: naam, adres, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer). - Identificatiegegevens (zoals: BSN, ID-nummers, geboortedatum, nationaliteit, geslacht). - Financiële gegevens (zoals: inkomen, leningen, eigendom, onderpand, financiële verplichtingen, bankrekeningnummer). - Contactmomenten en inhoud (zoals: e-mails die wij uitwisselen, wat jij op onze website doet, ons contact via social media, jouw stemgeluid in telefoongesprekken voor trainingsdoeleinden en verbetering van onze dienstverlening). - Gegevens over je beroep of bedrijf. - Relatie- en familiegegevens (zoals je burgerlijke staat en gezinssamenstelling). - Bijzondere of strafrechtelijke persoonsgegevens (zoals: een ID-kopie, of informatie over strafrechtelijke veroordelingen of fraude).

Op basis van welke redenen (grondslagen) verwerken wij jouw persoonsgegevens?

Zoals voorgeschreven in de AVG mogen wij jouw persoonsgegevens alleen verwerken als daar een geldige reden voor is. Wij verwerken jouw persoonsgegevens alleen als: - Dit nodig is voor het uitvoeren van een hypotheekleningsovereenkomst. - Dit nodig is voor een algemeen belang of uitoefening van openbaar gezag (bijvoorbeeld voor belastingdoeleinden). - Wij of een derde partij (zoals een investeerder of een financiële instelling) een gerechtvaardigd belang hebben, behalve wanneer jouw belangen zwaarder wegen. - Jij daarvoor toestemming hebt gegeven (die je kan intrekken).

Voor welke doelen gebruiken wij jouw persoonsgegevens?

Wij gebruiken jouw persoonsgegevens onder andere voor de volgende doelen: - Om een hypotheeklening aan jou te kunnen leveren (oftewel het uitvoeren van een leningsovereenkomst, hypotheekakte of andere overeenkomst). - Om onze diensten te verbeteren, bijvoorbeeld via onderzoek of analyse. - Voor promotie of marketing, bijvoorbeeld om jou te informeren over diensten of producten die interessant voor jou kunnen zijn. - Om risico’s te beoordelen en te minimaliseren, bijvoorbeeld of je een lening kunt terugbetalen, of de ligging van je woning overstromingsrisico’s met zich meebrengt. - Om te voldoen aan de wet en de vereisten van toezichthouders, bijvoorbeeld in verband met de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). - Om bij te houden hoe, wanneer en welk contact wij met jou hebben, zodat wij de communicatie met jou kunnen verbeteren of onze medewerkers kunnen coachen en trainen.

Als we jouw persoonsgegevens willen gebruiken voor een ander doel dan hierboven genoemd, dan laten we je vooraf weten waarom dat is en hoe we ervoor zorgen dat het zorgvuldig gebeurt.

Verwerken we ook persoonsgegevens die we niet van jou zelf hebben?

Wij gebruiken ook persoonsgegevens over jou die we niet van jou zelf hebben gekregen, maar bijvoorbeeld van jouw partner, jouw hypotheekadviseur, van Bureau Krediet Registratie of uit openbare bronnen.

Waar slaan we jouw persoonsgegevens op?

Wij slaan persoonsgegevens zoveel mogelijk centraal op. Als het nodig is, zijn deze gegevens toegankelijk voor de Nederlandse zusterbedrijven van Dynamic Hypotheken. Dit doen wij om: - informatie zoveel mogelijk op één plek veilig en overzichtelijk te bewaren, zodat deze gemakkelijk en gecontroleerd kan worden vrijgegeven aan collega’s die het nodig hebben voor hun werk - een verantwoord acceptatiebeleid te voeren en fraude of misbruik tegen te gaan - risico’s beter in te schatten - vragen over producten en diensten snel te beantwoorden - een efficiënte en goede dienstverlening te bieden - de kwaliteit van persoonsgegevens te waarborgen - onderzoek en innovatie mogelijk te maken - interne rapportages en managementinformatie op te stellen

Met wie delen wij jouw persoonsgegevens?

We delen jouw persoonsgegevens alleen met partijen die nodig zijn voor onze dienstverlening of omdat het wettelijk moet. Denk aan: - de Belastingdienst - het Kadaster - het Bureau Krediet Registratie (BKR) - het Waardering Onroerende Zaken (WOZ) register - Stichting Fraudebestrijding Hypotheken (SFH) - Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW, voor NHG) - jouw werkgever of het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) - investeerders in de hypotheekproducten van Dynamic Credit, zoals de Dynamic Lekker Wonen Hypotheek - leveranciers en zakelijke partners die ons helpen bij het beheer van jouw hypotheek

Verder schakelen wij ook bedrijven in die ons helpen bij het uitvoeren van onze werkzaamheden. Denk hierbij aan bedrijven die IT- en bedrijfsadministratie-diensten leveren, maar ook aan onze moederorganisaties Dynamic Credit Group B.V. en BNP Paribas Asset Management Holding SA (inclusief groepsentiteiten).

Als deze bedrijven bij het uitvoeren van hun diensten toegang hebben tot jouw persoonsgegevens, dan nemen wij passende maatregelen om ervoor te zorgen dat jouw persoonsgegevens alleen voor bovenstaande doeleinden worden verwerkt. Zonder jouw toestemming delen wij jouw persoonsgegevens niet met anderen voor marketing- of verkoopactiviteiten.

Hoe beschermen wij jouw persoonsgegevens?

We hebben onze systemen goed beveiligd, zodat jouw persoonsgegevens veilig zijn. We hebben passende IT-beveiligingsmaatregelen genomen, en laten die regelmatig controleren door onafhankelijke experts.

Ook onze medewerkers en leveranciers hebben duidelijke instructies gekregen over veilig omgaan met persoonsgegevens. Toegang tot de persoonsgegevens wordt gecontroleerd en zo veel mogelijk beperkt. Zo proberen wij te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot jouw persoonsgegevens.

Om deze bescherming te realiseren hebben wij een passend beveiligingsbeleid, dat periodiek wordt geëvalueerd en verbeterd wanneer nodig. En wat als er toch een keer iets misgaat? Dan volgen wij een duidelijk stappenplan. Datalekken pakken we aan en leggen we vast. We melden ze ook aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan jou, als dat nodig is.

Hoe lang bewaren we jouw persoonsgegevens?

Wij bewaren jouw persoonsgegevens zo lang het nodig is of zo lang als we ze moeten bewaren van de wet. Een afgewezen hypotheekaanvraag verwijderen we bijvoorbeeld na 1 jaar. Je hypotheekdossier bewaren we 7 jaar nadat de hypotheek is beëindigd.

Wat doen we na afloop van de bewaartermijn?

Dan verwijderen we jouw persoonsgegevens of maken we ze anoniem. Anoniem betekent dat ze niet meer naar jou zijn te herleiden.

Verwerken wij persoonsgegevens buiten Nederland?

We verwerken jouw persoonsgegevens bij voorkeur in Nederland, maar in ieder geval in de Europese Economische Ruimte (de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) (EER), omdat deze landen volgens de AVG voldoende bescherming bieden. Soms kan het niet anders dan dat we persoonsgegevens moeten verwerken buiten de EER. Dan zorgen we dat er goede afspraken zijn met die partijen, in lijn met door de toezichthouder (Autoriteit Persoonsgegevens) goedgekeurde standaarden.

Welke rechten heb je?

Je hebt verschillende rechten als het gaat om jouw persoonsgegevens: - Inzage: Je hebt het recht om jouw persoonsgegevens in te zien. We zullen jou over het algemeen binnen één maand na jouw verzoek toegang geven tot alle persoonsgegevens die wij van jou hebben. - Correctie: Je kan ons vragen om onjuistheden in jouw persoonsgegevens te corrigeren. - Verwijderen: Je kan ons vragen om persoonsgegevens onder bepaalde omstandigheden te verwijderen. Wij zullen dan ook redelijke stappen nemen om andere verwerkers die namens ons persoonsgegevens verwerken te laten weten dat je hebt gevraagd om jouw persoonsgegevens te verwijderen. - Bezwaar tegen verwerking: Je kan bezwaar maken tegen bepaalde verwerkingen van jouw persoonsgegevens, bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden. - Beperken van verwerking: Je kan ons onder bepaalde omstandigheden vragen om de verwerking van persoonsgegevens te beperken, bijvoorbeeld als je vindt dat de persoonsgegevens niet juist zijn. - Overdraagbaarheid: Je kan de persoonsgegevens die wij van jou bewaren opvragen, bijvoorbeeld om deze te sturen naar een ander. Deze leveren wij dan aan op een gestructureerde, gangbare en machine-leesbare manier. - Toestemming intrekken: Waar je toestemming hebt gegeven om jouw persoonsgegevens te gebruiken kan je deze toestemming intrekken. De persoonsgegevens waarvoor de toestemming gold mogen wij dan niet meer verwerken. - Een klacht indienen: Je kan een klacht indienen over onze verwerking van jouw persoonsgegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Let op: er zijn uitzonderingen waardoor je bepaalde rechten niet in alle gevallen kan uitoefenen.

Hoe kun je jouw rechten uitoefenen?

Via je Dynamic-account kun je jouw persoonsgegevens inzien en opvragen. Wil je een ander recht uitoefenen? Stuur dan een e-mail naar privacy@dynamiccredit.nl of stuur een brief naar het adres onderaan deze pagina. Geef in je e-mail of brief duidelijk aan dat het om het uitoefenen van een recht gaat.

Stuur een kopie van je ID mee (met je BSN en pasfoto afgeschermd – gebruik hiervoor bijvoorbeeld de KopieID-app van de Rijksoverheid). Wij reageren binnen vier weken.

Klachten

Ben je niet tevreden over hoe we met jouw persoonsgegevens omgaan? Laat het ons weten. Stuur een e-mail naar klachten@dynamiccredit.nl of stuur een brief naar het adres onderaan deze pagina. Geef in je e-mail of brief duidelijk aan dat het om een klacht gaat.

Omschrijf je klacht en geef je contactgegevens. Je krijgt binnen 14 dagen een inhoudelijke reactie. Je kunt ook altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Vragen?

Heb je vragen over privacy? Neem contact op met onze Data Protection Officer door te mailen naar privacy@dynamiccredit.nl of stuur een brief naar het adres onderaan deze pagina. Geef in je e-mail of brief duidelijk aan dat het om een vraag over jouw privacy gaat.

Adres

Dynamic Credit Frederik Roeskestraat 100 (studio 107) 1076 ED, Amsterdam

Wijziging van deze privacyverklaring

We kunnen deze privacyverklaring aanpassen. De meest recente versie vind je altijd op dynamiccredit.nl/hypotheek/privacy.

De laatste versie is gepubliceerd op: 4 Juli 2025